UNELE LĂMURIRI

Am citit articolul din Ziarul de Vrancea de pe 09 august referitor la acţiunea de preluare în facturare individuală, care citează postările noastre pe subiect, în mod absolut corect.E un sprijin pentru noi şi mulţumim redacţiei.După articol urmează câteva comentarii, la care ne-am permis să răspundem, pe site, pentru că încă mai sunt nelămuriri legate de subiect pe care unii le speculează. Nu ne dorim o polemică, mai ales că părerea unor oameni nu poate fi schimbată indiferent de replică, iar noi sperăm ca schimbarea să vină odată cu lucrurile bune pentru cetăţeni care vor fi urmarea investiţiilor făcute prin care calitatea serviciilor să creasca, pierderile să scadă şi oamenii să fie mai mulţumiţi de activitatea noastră.Credem însă că e bine să apară şi aici acele lucruri pe care am încercat să le clarificăm.

“E adevarat ca echipele noastre merg si de 2-3 ori acasa la acelasi proprietar atunci cand nu-l gasesc de prima data sau cand proprietarul respectiv doreste sa se mai gandeasca si nu credem ca e ceva rau in asta.Nu obligam pe nimeni sa treaca in facturare individuala, chiar daca exista o hotarare a Consiliului Local nr.59 din 24.02.2009 care decide acest lucru, dar incercam sa-i lamurim pe proprietari ca e mai bine pentru dansii sa faca acest lucru, bazat pe faptul ca nu avem proprietari in facturare individuala care sa fi preferat intoarcerea la facturarea comuna.Nu consideram pe toti administratorii la fel si am mentionat in nenumarate randuri ca avem un mare respect pentru acei administratori care isi fac treaba corect si, mai ales, nu au datorii catre ENET.Noi nu generalizam, deci va rugam sa nu ne prezentati ca si cand am face acest lucru.Problema e ca am avut in oras cazuri grave de administratori care au furat din banii asociatiilor, iar cetatenii nemultumiti au venit tot la noi sa se planga, inainte de a ajunge in instanta.E suficient sa mentionam cazurile asociatiilor 167 (cca.3miliarde lei vechi) si 791 (cca.2 miliarde de lei vechi), popularizate prin presa si ajunse in cercetarea Politiei Focsani sau in penal.Cautati in ziarele de anii trecuti si veti gasi si numele acelor administratori, pentru care noi nu facem si nu am facut vreodata o judecata publica asa cum ati dori, ci am lasat organele in drept sa cerceteze acele cazuri si sa decida.Nu vrem sa denigram pe nimeni si din toate comunicatele noastre se vede acest lucru, daca sunteti atent.Conform legii 230 a asociatiilor de proprietari, in cazul facturarii comune administratorii au obligatia impartirii consumurilor pe apartamente si a incasarii sumelor datorate furnizorilor de utilitati.In cazul facturarii individuale se incaseaza direct sau se poate face un contract cu administratorul care sa incaseze in numele societatii furnizoare.La ENET nu se mai iau de ani de zile prime de niciun fel si nici nu mai exista acele abonamente pentru limitarea avariilor pe care dvs.le considerati reparatii (au ramas doar cateva exceptii de asociatii care au dorit sa pastreze abonamentul lunar).Nu cerem bani degeaba, ci doar pentru energia termica livrata deja, pentru ca facturam dupa ce am livrat o luna intreaga si asa cum nu poti cumpara o paine daca nu ai bani, credem ca suntem indrepatiti sa dorim sa ne recuperam banii pe ceea ce am livrat deja.Nicio companie nu poate rezista fara sa primeasca banii pe ceea ce a vandut deja si multe dintre problemele ENET se datoreaza faptului ca multi proprietari nu-si achita facturile.Luam in considerare si oprirea acelor asociatii care au datorii mari, pe care nu le platesc, de aceea incercam orice solutie pentru recuperarea debitelor, pentru a nu ajunge in situatia de a nu reporni blocurile cu datorii.”

“De oriunde ati solicita un document, veti plati o suma pentru a-l obtine, pentru ca exista un salariat care cauta datele solicitate, intocmeste documentul, consuma hartie, imprimanta sau xerox, curent electric etc.Nu credem ca la furnizorii de gaz, apa rece, curent electric primiti ceva gratis, ba chiar platiti cu siguranta mai mult pentru orice serviciu.Orice ban incasat de ENET se foloseste in continuarea activitatii, pentru ca nimic nu se face fara bani, iar noi avem de platit, ca orice companie, pentru orice cumparam in vederea producerii, transportului, distributiei si furnizarii energiei termice si electrice.E corect ca banii reprezentand contravaloarea energiei termice furnizate sa ajunga la ENET, nu la interfoane, alte reparatii, datorii ale unor proprietari la gaze, curent electric si femeia de serviciu pe scara.Sunt foarte multe cazuri de administratori care recunosc senin ca incaseaza in costul intretinerii si energie termica de la proprietari buni-platnici, bani pe care nu-i depun la ENET, ci achita cu ei datoriile la alte utilitati ale celor care nu platesc nimic luni de zile din diferite motive sau datoriile la curent electric pe scara, cheltuieli cu administrarea, reparatii si altele ale unor proprietari plecati din tara care au centrale individuale si vin odata pe an in tara.Astfel asociatiile respective acumuleaza datorii catre ENET si nu iau masuri impotriva celor care nu platesc nimic intr-o luna.Cetatenii buni-platnici cred ca totul e ok si de fapt nu e.Nu cerem nimic in plus decat sumele care ni se datoreaza si pe care daca le-am primi direct de la proprietari, am sti cine sunt cei care nu platesc si am putea actiona numai impotriva lor, nu a intregii scari de bloc sau asociatii.”

Posted on august 12th, 2013 by jonel-it  |  Comentarii oprite

CUM MERGE PRELUAREA ÎN FACTURARE INDIVIDUALĂ

Acţiunea privind preluarea în facturare individuală a dus la încheierea din prima săptămână a 291 de convenţii cu proprietari ai apartamentelor din Focşani care au dorit să intre într-o relaţie directă cu ENET în ceea ce priveşte facturarea şi plata energiei termice şi încă 252 de convenţii în prag de finalizare.S-au purtat discuţii cu 615 proprietari de apartamente şi s-au contactat 72 de asociaţii din 172 de scări de bloc.
Din păcate, până acum, numai 7 administratori au fost alături de noi, deşi Consiliul Local Focşani doreşte acest sistem pentru toţi cetăţenii municipiului. Ei au înţeles că ENET nu se substituie asociaţiei de proprietari prin facturarea individuală, deoarece aceasta rămâne titulara contractului de furnizare, iar faptul că factura se emite individual uşurează de fapt munca lor.
Sunt şi câţiva administratori care încearcă să boicoteze acţiunea, deşi sistemul şi-a dovedit eficienţa, fapt probat prin numărul mare de proprietari care au ales acest lucru şi sunt mulţumiţi de relaţia directă cu ENET.
Prin afişe puse de nu ştim cine la unele scările de bloc se încearcă, pe lângă denigrarea ENET, să se inducă cetăţenilor ideea că facturarea individuală le-ar îngrădi drepturile, lucru complet neadevărat.
Toţi cei care doresc pot afla cum e cu facturarea individuală de la cei care primesc factura de la ENET direct acasă: când au fost mai mulţumiţi, când totul era la comun sau acum? Când au simţit mai multă transparenţă şi au primit mai bine răspunsul la întrebările lor?Ce ar alege acum, cunoscând ambele variante?
Ne gândim şi noi de ce se opun unii dintre administratori atât de vehement facturării individuale, un sistem prin care fiecare proprietar află exact:
- ce cantitate de energie termică plăteşte,
- ce date au fost luate în calculul facturii,
- care este datoria sa la un moment dat,
- cum îşi poate gestiona plăţile mai eficient, primind o chitanţă în nume propriu,
- poate face plăţi în orice zi la casieria ENET cu un program cunoscut
- poată plăti prin casierii de teren dacă se deplasează mai greu sau este nedeplasabil
- poate plăti şi fracţionat, de câte ori doreşte acest lucru
- poate plăti şi prin bancă sau cu cardul, iar în curând se vor putea face plăţi din card şi la ATM-uri
- poate primi factura prin internet, dacă doreşte acest lucru şi comunică adresa de e-mail
- poate avea încredere că nu suntem subiectivi şi nu favorizăm pe nimeni în detrimentul celorlalţi, tratamentul fiind egal pentru oricine.
Sunt asociaţii care au datorii foarte mari către ENET pe care cetăţenii nici nu le cunosc sau nu ştiu clar ale cui sunt, pentru că aceste lucruri nu ajung niciodată la ei.
Prin facturare individuală oamenii pot fi siguri că banii pe care îi plătesc pentru energia termică ajung direct la ENET şi că nu se acoperă din aceştia datoriile unor vecini pentru alte utilităţi sau alte cheltuieli despre care au sau nu cunoştinţă cu adevărat.
Chiar şi în cazul unor întârzieri la plată noi calculăm penalităţi cu numai 0,04% pe zi, conform legii, nu cu 0,2% pe zi aşa cum calculează mulţi dintre administratori şi încasăm proporţional din factură, nu cu prioritate penalităţi.Astfel omul nu ajunge să plătească numai penalităţi, în timp ce datoria la care acestea se calculează creşte mereu mai mult.Unii administratori calculează chiar penalităţi la penalităţi, ceea ce ENET nu face niciodată.Penalităţile calculate de noi, conform legii, nu depăşesc niciodată valoarea facturii de preţ, în vreme ce în unele asociaţii penalităţile sunt de trei ori mai mari decât datoria în sine şi se calculează şi după 7-8 ani, proprietarii ajungând la datorii uriaşe pe care nu le mai pot plăti.
Nu ne dorim nicicum destabilizarea asociaţiilor de proprietari şi vrem să avem o colaborare bună cu administratorii care s-au dovedit a fi buni gospodari, oameni cinstiţi şi corecţi, care de mulţi ani îşi fac treaba bine şi sunt respectaţi de oameni.Îi respectăm şi noi la fel de mult şi nu ducem un război cu nimeni.Administratorii vor rămâne în continuare colaboratorii noştri pentru multe probleme care trebuie rezolvate în condominii şi principala noastră legătură cu cetăţenii.Vrem să întărim această legătură şi vom găsi soluţii pentru ca cei care au demonstrat în timp calitatea lor deosebită, prin muncă şi corectitudine, să intre, dacă doresc, într-o colaborare cu ENET pentru recuperarea debitelor restante ale consumatorilor, deoarece avem tot interesul ca aceşti administratori să ne fie aproape, nouă şi cetăţenilor.

Acţiunea privind preluarea în facturare individuală a dus la încheierea din prima săptămână a 291 de convenţii cu proprietari ai apartamentelor din Focşani care au dorit să intre într-o relaţie directă cu ENET în ceea ce priveşte facturarea şi plata energiei termice şi încă 252 de convenţii în prag de finalizare.S-au purtat discuţii cu 615 proprietari de apartamente şi s-au contactat 72 de asociaţii din 172 de scări de bloc.
Din păcate numai 7 administratori au fost alături de noi, deşi Consiliul Local Focşani doreşte acest sistem pentru toţi cetăţenii municipiului. Ei au înţeles că ENET nu se substituie asociaţiei de proprietari prin facturarea individuală, deoarece aceasta rămâne titulara contractului de furnizare, iar faptul că factura se emite individual uşurează de fapt munca lor.
Sunt şi câţiva administratori care încearcă să boicoteze acţiunea, deşi sistemul şi-a dovedit eficienţa, fapt probat prin numărul mare de proprietari care au ales acest lucru şi sunt mulţumiţi de relaţia directă cu ENET.
Prin afişe puse de nu ştim cine la unele scările de bloc se încearcă, pe lângă denigrarea ENET, să se inducă cetăţenilor ideea că facturarea individuală le-ar îngrădi drepturile, lucru complet neadevărat.
Toţi cei care doresc pot afla cum e cu facturarea individuală de la cei care primesc factura de la ENET direct acasă: când au fost mai mulţumiţi, când totul era la comun sau acum? Când au simţit mai multă transparenţă şi au primit mai bine răspunsul la întrebările lor?Ce ar alege acum, cunoscând ambele variante?
Ne gândim şi noi de ce se opun unii dintre administratori atât de vehement facturării individuale, un sistem prin care fiecare proprietar află exact:
- ce cantitate de energie termică plăteşte,
- ce date au fost luate în calculul facturii,
- care este datoria sa la un moment dat,
- cum îşi poate gestiona plăţile mai eficient, primind o chitanţă în nume propriu,
- poate face plăţi în orice zi la casieria ENET cu un program cunoscut
- poată plăti prin casierii de teren dacă se deplasează mai greu sau este nedeplasabil
- poate plăti şi fracţionat, de câte ori doreşte acest lucru
- poate plăti şi prin bancă sau cu cardul, iar în curând se vor putea face plăţi din card şi la ATM-uri
- poate primi factura prin internet, dacă doreşte acest lucru şi comunică adresa de e-mail
- poate avea încredere că nu suntem subiectivi şi nu favorizăm pe nimeni în detrimentul celorlalţi, tratamentul fiind egal pentru oricine.
Sunt asociaţii care au datorii foarte mari către ENET pe care cetăţenii nici nu le cunosc sau nu ştiu clar ale cui sunt, pentru că aceste lucruri nu ajung niciodată la ei.
Prin facturare individuală oamenii pot fi siguri că banii pe care îi plătesc pentru energia termică ajung direct la ENET şi că nu se acoperă din aceştia datoriile unor vecini pentru alte utilităţi sau alte cheltuieli despre care au sau nu cunoştinţă cu adevărat.
Chiar şi în cazul unor întârzieri la plată noi calculăm penalităţi cu numai 0,04% pe zi, conform legii, nu cu 0,2% pe zi aşa cum calculează mulţi dintre administratori şi încasăm proporţional din factură, nu cu prioritate penalităţi.Astfel omul nu ajunge să plătească numai penalităţi, în timp ce datoria la care acestea se calculează creşte mereu mai mult.Unii administratori calculează chiar penalităţi la penalităţi, ceea ce ENET nu face niciodată.Penalităţile calculate de noi, conform legii, nu depăşesc niciodată valoarea facturii de preţ, în vreme ce în unele asociaţii penalităţile sunt de trei ori mai mari decât datoria în sine şi se calculează şi după 7-8 ani, proprietarii ajungând la datorii uriaşe pe care nu le mai pot plăti.
Nu ne dorim nicicum destabilizarea asociaţiilor de proprietari şi vrem să avem o colaborare bună cu administratorii care s-au dovedit a fi buni gospodari, oameni cinstiţi şi corecţi, care de mulţi ani îşi fac treaba bine şi sunt respectaţi de oameni.Îi respectăm şi noi la fel de mult şi nu ducem un război cu nimeni.Administratorii vor rămâne în continuare colaboratorii noştri pentru multe probleme care trebuie rezolvate în condominii şi principala noastră legătură cu cetăţenii.Vrem să întărim această legătură şi vom găsi soluţii pentru ca cei care au demonstrat în timp calitatea lor deosebită, prin muncă şi corectitudine, să intre, dacă doresc, într-o colaborare cu ENET pentru recuperarea debitelor restante ale consumatorilor, deoarece avem tot interesul ca aceşti administratori să ne fie aproape, nouă şi cetăţenilor.

Posted on iulie 30th, 2013 by jonel-it  |  Comentarii oprite

Oettinger ne da doua palme: amanarea liberalizarii pietei de gaze nu este posibila si nu e treaba Guvernului(energy-center.ro)

“Presiunile marilor consumatori de energie si gaze din Romania asupra Guvernului, in privinta amanarii procesului de liberalizare a pietei, a primit un categoric NU de la Comisia Europeana. Mai mult decat atat, comisarul pentru Energie (neamtul care spunea in urma cu cateva zile ca Romania este o tara neguvernabila), Gunther Oettinger, a marcat cat se poate de evident problematica liberalizarii, in sensul ca aceasta nu e treaba Guvernului, sau a Departamentului pentru Energie, ci a Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Energiei (ANRE), care este independenta (cel putin teoretic).

“ANRE ANRE este institutia abilitata sa ia decizii privind pretul gazului din productie locala si a calendarului de liberalizare a preturilor”, se precizeaza in raspunsul comisarului Oettinger, la o solicitatre a Departamentului pentru Energie, din subordinea Ministerului Economiei.  Despre ce este vorba?

Dupa campania concentrata, pe anumite posturi de televiziune, a unor mari consumatori de gaze din Romania (si mai putin de energie electrica), privind impactul devastator al liberalizarii pietei asupra economiei nationale, ministri Varujan Vosganian si Constantin Nita au incercat marea cu degetul. Ce-ar fi, au zis ei, sa ne adresam Comisiei Europene cu o solicitare de amanare a dereglementarii (ideea initiala era pe o perioada de un an), astfel incat sa aratam ca “ne doare”de ceea ce se intampla in economia romaneasca ? Conjunctura era aparent una favorabila, in contextul in care si alti mari consumatori din tarile UE s-au plans de preturile mari la energie si gaze.

Numai ca, domnii ministri aminti mai sus stiau inca de la bun inceput ca o asemenea cerere este lipsita de orice sansa in fata Comisiei Europene, pe de o parte pentru ca Romania are inca preturi scazute la gaze si electricitate, prin comparatie cu media europeana, pe de alta parte, pentru ca Romania a amanat calendarul liberalizarii din 2007 incoace, in fiecare an. Cei de la Bruxelles stiu bine lucrul asta, chiar daca noi ne facem ca am uitat.

Asadar, in urma discutiilor cu reprezentantii consumatorilor industriali care si-au exprimat punctul de vedere privind impactul calendarului de liberalizare a pretului gazelor, pe 10 mai 2013, “Departamentul pentru Energie a transmis Comisarului pentru Energie, Gunther Oettinger, o scrisoare in care a fost exprimata intentia Guvernului roman de a amana, cu sase luni, calendarul de liberalizare a preturilor. “

Prima palma:

In mai putin de 30 de zile, lucru rar intalnit in birocratia europeana, pe 31 mai 2013, partea romana a primit raspunsul Comisarului European pentru Energie. Acesta a subliniat faptul ca impactul pretului energiei asupra competitivitatii industriei europene reprezinta o problema de interes pentru Comisie, dar a aratat ca pretul gazelor de pe piata locala trebuie privit in perspectiva, raportat la preturile de pe piata UE, mentionand ca in anul 2011, pretul reglementat pentru consumatorii industriali din Romania era cel mai mic din Uniune.

A doua palma:

In concluzie, Gunther Oettinger  ne sugereaza sa respectam calendarul de liberalizare si atrage atentia ca potrivit legislatiei in vigoare, ANRE este institutia abilitata sa ia decizii privind pretul gazului din productie locala si a calendarului de liberalizare a preturilor. Cu alte cuvinte, ministerul, guvernul sau oricine altcineva in afara de ANRE nu are ce se amesteca in aceasta problema.

Noi suntem convinsi insa ca lucrurile nu se vor opri aici, data fiind presiunea puternica a “consumatorilor”. Pana sa vedem ce se va mai intampla, avem insa o intrebare pentru Guvernul Romaniei (in speta pentru Departamentul pentru Energie): CUM SE EXPLICA CEREREA DE AMANARE  A CALENDARULUI DE LIBERALIZARE CU SASE LUNI, ADICA TOCMAI LA IARNA, CAND CONSUMUL CRESTE SI PRETURILE EXPLODEAZA?”

Posted on iunie 19th, 2013 by jonel-it  |  Comentarii oprite

SE OPREŞTE APA CALDĂ ÎN CARTIERUL SUD

“SC ENET SA Focşani anunţă că, începand de joi 20 iunie 2013, dimineaţa, şi pană vineri 21 iunie 2013, după – amiaza, furnizarea apei calde de consum va fi sistată în Cartierul Sud din Municipiul Focşani. Menţionăm că întreruperea are drept cauză modernizarea punctelor termice şi înlocuirea reţelelor de transport şi distribuţie din zona sud. Ne cerem scuze pentru disconfortul creat, mulţumindu-vă pentru înţelegere şi colaborare”

Posted on iunie 19th, 2013 by jonel-it  |  Comentarii oprite

Monitorul de Vrancea:Cum va puteti trezi cu apartamentul scos la vanzare pentru datoriile la caldura si apa

“Plata utilitatilor, precum apa, canal, caldura sau energie electrica, este o sarcina lunara de care fiecare dintre noi trebuie sa ne achitam, pentru a nu ajunge in situatii extreme, precum pierderea locuintei.

Din lipsa de bani sau din neglijenta, datornicii ajung sa acumuleze sume mari sau debite cu “state” vechi in contul utilitatilor. Daca nu incercati sa va esalonati datoriile si nu raspundeti invitatiilor de conciliere trimise de societatile care presteaza serviciul la care sunteti restant riscati, in ultima faza, sa fiti dat in judecata si sa va fie scoasa locuinta la vanzare, in contul datoriilor.

La sediul comercial al societatii de termoficare a municipiului Focsani sunt afisate aproape 20 de publicatii de vanzare ale unor apartamente, prin care SC ENET SA incearca sa recupereze datoriile restante ale clientilor rau-platnici. De exemplu, pentru o datorie de 8.779 lei, a fost scoasa la vanzare o garsoniera de 20 metri patrati de pe Strada Revolutiei, pretul de pornire la licitatie fiind de 35.757 lei (8.000 euro). Un apartament de doua camere, de pe Bdul. Independentei (47 mp) a fost scos si el la vanzare, pretul de strigare fiind 109.500 lei – 24.300 euro, scazut cu 25% din pretul de evaluare, pentru o datorie la caldura de 2.634 lei. Un apartament de trei camere, confort II, de pe Aleea 1 Iunie, este scos la vanzare cu 69.750 lei, adica 15.500 euro, pret redus cu 25% fata de pretul de evaluare. Aceasta locuinta este vanduta pentru o datorie de 12.174 lei, care cuprinde: debitul initial, majorari, cheltuieli de judecata, onorar executare si cheltuieli de executare, TVA aferent. Un apartament cu patru camere (78 mp), cu tamplarie termopan, de pe Strada Dornei, evaluat la 180.000 lei, este vandut cu 135.000 lei (30.000 euro), pentru recuperarea unor debite care cumuleaza 23.000 euro si 35.471 lei.
Cei care sunt dati in judecata si ajung in ultima faza, in care le sunt scoase apartamentele la “mezat”, trebuie sa plateasca in plus si majorari, cheltuieli de judecata si de executare, pe langa datoria la utilitati. Putine astfel de locuinte se vand insa, in ciuda sumelor derizorii, poate si din umanism, pentru ca multi posibili cumparatori se gandesc ca nu vor sa il dea afara din casa pe proprietar. “Nu vrem sa ne transformam intr-o agentie imobiliara. Putin am recuperat din debite, pentru ca in momentul in care se face recuperarea, prin executor judecatoresc, se constata ca nu prea mai au nimic prin apartament si atunci sunt scoase apartamentele la vanzare, pe care nu le cumpara nimeni. Dar nu asta urmarim noi, sa scoatem apartamentul la vanzare ca sa recuperam debitul, ci vrem ca oamenii sa inteleaga. Sunt multe situatii in care noi i-am dat in judecata, nu au achitat datoriile, nu au venit nici macar la o conciliere prealabila, au asteptat sa fie dati in judecata, nu s-au prezentat nici acolo, au pierdut si apoi au venit cu toti banii o data, si cu cheltuieli de judecata si cu cheltuieli de executare”, ne-a declarat Mariean Visan, directorul SC ENET SA.
Cat priveste datoriile pentru care poate fi scos un imobil la vanzare prin licitatie, acestea variaza si in functie de vechimea debitului. “Un apartament poate fi scos la vanzare si pentru o datorie de 500 lei, si pentru 10.000 lei. Pentru ca noi avem termen de prescriere a facturii trei ani si daca se apropie trei ani si nu l-am dat in judecata, esti bun de plata tu, ca societate sau cine a gresit in cadrul societatii. Daca in urma judecatii nu se poate recupera, omul nu intelege, urmatorul pas este sa ii iei ceva din casa, cand nu ai ce sa ii iei, ii scoti apartamentul la vanzare”, a completat directorul ENET. Acesta transmite cetatenilor care se afla in astfel de situatii neplacute ca in orice moment se poate face o reesalonare a datoriilor, cu conditia ca cetateanul sa respecte graficul. ENET accepta esalonari pana la un an de zile.

“Preferam sa rezolvam problemele inainte de a ajunge in instanta”

(…..)
Profilul rau-platnicilor

Rau platnicii se incadreaza in general in doua categorii. In prima sunt oameni care au bani, dar care nu achita din comoditate sau neglijenta, iar cand primesc somatia isi platesc datoria in totalitate. A doua categorie de datornici este alcatuita din persoane cu serioase probleme sociale, cu venituri mici si probleme de sanatate. Cei mai constiinciosi la plata sunt pensionarii, care vin primii sa isi plateasca facturile, pentru ca stiu ca daca raman o luna in urma este mai greu sa recupereze si sa plateasca la zi.
Problemele sociale, lipsa unor venituri indestulatoare sau, in unele cazuri, neglijenta, duc la acumularea unor datorii mari la utilitati, servicii de care beneficiem cu totii si care trebuie platite. Reprezentantii societatilor care furnizeaza aceste servicii spun ca sunt deschisi la dialog si la gasirea unor solutii pentru plata datoriilor, pentru ca clientii sa nu ajunga in momentul in care sa spuna ca este prea tarziu.”

Posted on iunie 19th, 2013 by jonel-it  |  Comentarii oprite

NOUTĂŢI IMPORTANTE PENTRU CONSUMATORII ENET

Vă anunţăm ca, incepand de maine, 27 octombrie 2012, va incepe furnizarea de energie termică pentru incalzirea imobilelor racordate la sistemul centralizat.        Mentionam ca agentul termic pentru incalzire va fi furnizat, in prima faza, dupa atingerea parametrilor necesari, numai pe timpul noptii.

Facem un nou apel, catre toti debitorii, facturati individual sau in asociatie, sa achite, URGENT, datoriile catre societatea noastra, pentru a putea respecta termenele de plata stabilite cu distribuitorul de gaz, asigurând astfel încălzirea în sezonul rece.În perioada următoare vom începe o nouă acţiune de confirmare a soldurilor asociaţiilor în facturare comună în vederea inventarierii anuale a patrimoniului la data de 30.09.2012 şi la zi.De asemenea, vom trimite asociaţiilor adrese prin care vom solicita prezentarea situatia debitelor pe scari de bloc si pe fiecare apartament debitor in parte, precum si stadiul in care se afla actiunile de recuperare a debitelor.Vom începe şi să publicăm asociaţiile cu datorii mari şi care nu plătesc la termen, astfel încât proprietarii să ştie de când nu s-au mai virat banii lor la ENET.

Am decis să preluăm în facturare individuală pe toţi cei care doresc (şi care locuiesc în blocuri fără repartitoare de costuri! deoarece în cazul celor cu repartitoare depindem de consumurile calculate de ista şi transmise de administratori),chiar şi dacă nu e vorba de o întreagă scară de bloc, pentru că se pare că nu pot cădea de acord toţi membrii unei scări asupra trecerii în facturare individuală, din tot felul de motive.Aşa că, cei care doresc şi depun actele necesare vor fi facturaţi în nume propriu, iar restul vor rămâne în facturare comună pe asociaţie.

În acest scop sunt necesare doar copii ale urmatoarele documente pe care le veţi prezenta la sediul nostru Contractări, de la PT 28 ( în spate la Moto-Velo):

-                            buletine/cărţi de identitate ale proprietarilor şi/sau chiriaşilor

-                            actul de proprietate şi schita cu suprafata utila

Conventia de facturare individuala va fi semnata de proprietari sau reprezentanţii legali ai acestora şi va fi luată în considerare cu sau fără confirmarea asociaţiei de proprietari.

Va prezentam mai jos, din nou, avantajele trecerii in facturare individuală :

-                            consumatorii pot fi siguri de imparţialitatea noastră, tratamentul egal şi în limitele legii , pot afla parametrii funcţie de care s-a emis factura,valoarea ajutorului pentru incalzire, sumele pe care le au de plată în lună şi din urmă, pentru ca le înscriem pe factura ;

-                            calculul penalităţilor de întârziere se face conform legislaţiei în vigoare, iar încasarea se face în ordinea vechimii facturilor, în acelaşi mod pentru toţi consumatorii ENET, fără discriminare;

-                            se pot rezolva direct cu furnizorul orice nelămuriri referitoare la consumuri, facturi emise, plati, datorii, ajutoare pentru incalzire ;

-                            puteţi plăti in fiecare zi, inclusiv sambata,integral sau parţial valoarea facturii ;plata se poate face cu numerar , cu card bancar, prin bancomate sau direct din contul bancar ;

-                            prin achitarea energiei termice direct la furnizor aveţi siguranţa că banii dvs. nu sunt folosiţi pentru a achita datoriile altora la gaze, lumina pe scară sau altele, ci aşa cum aţi dorit dvs.

-                           in timp s-a demonstrat ca proprietarii in facturare individuala sunt mai mulţumiţi şi platesc mai repede facturile de energie termica.

                   Vom încerca să discutăm în mod direct cu cetăţenii din asociaţiile în facturare comună pentru a-i lămuri că este preferabil să colaboreze direct cu noi, eliminând astfel problemele care apar între aceştia şi unii administratori.

          Această acţiune porneşte de la faptul că , în şedinţa din 25.09.2012, cu Primarul şi o parte dintre consilierii locali, aceştia au accentuat ideea că s-a decis la nivelul consiliului ca toate apartamentele să treacă în facturare individuală.Administratorii prezenţi în număr mare la acea întîlnire s-au arătat dornici să renunţe la facturarea comună a energiei termice, dar ulterior nu s-a întâmplat mare lucru.

    De asemenea, vă comunicăm începând cu data de 15 octombrie 2012, ENET distribuie cererile/declaratii pe propria raspundere pentru acordarea ajutorului pentru incalzirea locuintei conform  OUG 70/2011.

           Cererile/declaratii pe propria raspundere se primesc, completate, pana pe data de 20 noiembrie 2012 pentru a beneficia de ajutor incepand cu luna noiembrie 2012.

           Pentru cererile depuse dupa aceasta data dreptul de ajutor se va acorda incepand cu luna decembrie 2012.

           Mentionam ca, pentru verificarea veridicităţii datelor înscrise în declaraţiile pe propria răspundere serviciile sociale vor efectua anchete sociale pentru cel putin 60% dintre beneficiari, conform OUG 70/2011 privind masurile de protectie sociala in perioada sezonului rece.

          În urma acestor verificări, pentru un număr important de proprietari s-a constatat că la completarea declaraţiei pe propria răspundere privind componenţa familiei şi veniturile nu au fost declarate date corecte privind numărul membrilor de familie, veniturile ori bunurile deţinute, iar pentru aceştia dreptul la ajutorul pentru încălzirea locuinţei a încetat, iar sumele acordate necuvenit vor fi repuse la plata şi recuperate de la aceştia,iar dacă fapta titularului intră sub incidenţa legii penale, vor fi sesizate organele competente.

    De aceea, vă rugăm să completaţi cererile în acord cu realitatea, astfel încât să nu ajungeţi în situaţii neplăcute din punct de vedere legal, pedeapsa pentru fals în declaraţii fiind închisoarea.

      Pentru că pe baza cererilor dvs. se emit ulterior deciziile de ajutor de către Primarul municipiului şi sunt necesare şi alte prelucrări şi verificări, vă rugăm să depuneţi cât mai curând aceste cereri astfel încât să puteţi primi ajutorul începând chiar cu luna noiembrie, deoarece dacă depăşiţi termenul de 20.11.2011 veţi primi ajutorul numai pentru facturile începând cu luna decembrie, nu şi din urmă.

Posted on octombrie 26th, 2012 by jonel-it  |  Comentarii oprite

NU SUNTEM SINGURI(I)…(2)

DATORIILE ASOCIAŢIILOR DE PROPRIETARI SUNT FOARTE MARI ÎN MAI TOATE ORAŞELE ŢĂRII.ÎN LUNA DECEMBRIE BRĂILA A RĂMAS ÎN FRIG PENTRU CÂTEVA SĂPTĂMÂNI.LA FOCŞANI ACEST LUCRU NU S-A ÎNTÂMPLAT, DEOARECE TOATE ÎNCASĂRILE SOCIETĂŢII, CU PREŢUL NEPLĂŢII SALARIILOR LA TIMP, DAR ŞI CU SPRIJINUL CONSILIULUI LOCAL FOCŞANI S-A REUŞIT UN RITM SATISFĂCĂTOR AL PLĂŢILOR CĂTRE FURNIZORUL DE GAZ.ACHITAREA DATORIILOR DIN IARNĂ DE CĂTRE CETĂŢENI ŞI UN CONTROL MAI RIGUROS AL ACESTORA ASUPRA DESTINAŢIEI PE CARE O DAU ADMINISTRATORII SUMELOR PE CARE EI LE PLĂTESC, AR PUTEA MENŢINE LIVRĂRILE DE ENERGIE PE PARCURSUL ÎNTREGULUI AN.FACTURAREA INDIVIDUALĂ ESTE ŞI EA O BUNĂ SOLUŢIE PENTRU SIGURANŢA PLĂŢILOR.

“Abonatii la CET Brăila datornici cu miliarde de lei (www.ziare.com/braila), 29.06.2012

Abonatii la CET datornici cu miliarde de lei 
Primarul Aurel Gabriel Simionescu a facut, ieri, apel public la brailenii care sunt racordati inca la CET si au datorii catre institutie, sa-si plateasca facturile care au ajuns la cote impresionante. Edilul si-a exprimat ingrijorarea fata de situatie si suma imensa datorata de braileni catre CET.
Suma ajunge, cu penalitati cu tot, la valoarea de 133 de miliarde de lei vechi. Ce-i asteapta la iarna pe abonatii la termoficare nu se stie deocamdata.
Situatia la CET Braila devine pe zi ce trece tot mai incordata, o noua evaluare a datoriilor brailenilor catre institutia mentionata a scos la iveala o suma impresionanta.
“In momentul de fata avem doua tipuri de datornici, cei care sunt racordati la CET, suma totala a datoriilor fiind de 67 de miliarde de lei vechi, si cei care nu mai sunt racordati, dar au ramas cu datorii istorice, 2009-2010, si care in total insumeaza 65 de miliarde de lei vechi. Una peste alta, suma totala este de 133 de miliarde de lei vechi, datorii. Avem asociatii care primesc agent termic, de exemplu nr. 258, cu datorii de aproape trei miliarde de lei vechi, nu este singura in aceasta situatie. La toate aceste sume sunt incluse penalitati. La cei care nu mai sunt racordati si au acele datorii istorice, toate cazurile sunt in instanta, dar procesele sunt de durata. Sansele de recuperare sunt urmatoarele: este posibil ca intr-o zi sa le bata cineva la usa si sa le spuna de procedura executarii silite. Sunt asociatii care platesc, si-au facut esalonari, dar nu este suficient. Avem 270 de asociatii de proprietari, care intr-un fel sau altul, au mai multe sau mai putine datorii si avem cele cu datorii mari de pana la trei miliarde de lei”, a subliniat primarul.
Situatie racordari CET
Primarul a spus ca a solicitat asociatiilor de proprietari care tin legatura cu CET Braila, sa faca o situatie a celor care mai sunt racordati.
“Sa se spuna cati cetateni mai sunt in relatie cu CET, poate sa fie o asociatie care mai are doua, trei apartamente, poate sa fie o asociatie care are 20-30 de apartamente. Sa vedem cate apartamente mai sunt, cam intr-o saptamana vom avea rezultatul. Avem o zonare de facut si un proiect de hotarare, sa vedem ce decizie luam.
Avem, acum, o estimare a celor care mai sunt racordati la CET, aproximativ 8000 apartamente.
Oamenii trebuie sa inteleaga ca CET-ul este o societate comerciala care are venituri si are cheltuieli, iar penalitatile pe care noi nu le-am platit, se duc si catre CET, care le plateste si el la randul lui mai departe”, a mai spus primarul Simionescu.”
 
 
LA GALAŢI AU FOST OPRITE CHIAR ŞI PE  TIMPUL IERNII BLOCURILE CU DATORII MARI CĂTRE FURNIZORUL DE ENERGIE TERMICĂ, MAI PUŢIN DOUĂ SĂPTĂMÂNI ÎN PERIOADA SĂRBĂTORILOR DE IARNĂ.LA FOCŞANI ACEST LUCRU NU S-A ÎNTÂMPLAT, DEŞI SUNT MULTE ASOCIAŢII CU DATORII MARI, DEOARECE ÎMPREUNĂ CU PRIMĂRIA FOCŞANI S-AU CĂUTAT TOATE MIJLOACELE POSIBILE PENTRU A SE EVITA ACEST LUCRU.VĂ RUGĂM SĂ VĂ ACHITAŢI FACTURILE RESTANTE PENTRU A PUTEA REPORNI LIVRAREA ENERGIEI TERMICE ŞI PENTRU A EVITA ALTE OPRIRI.

“Marii datornici la întreţinere primesc în dar apă caldă cu ocazia Sărbătorilor de iarnă (Adevărul de seară-Galaţi)

22 decembrie 2011, 05:41 |  Autor: Marius Mototolea | 

Timp de câteva zile, gălăţenii cu cele mai mari datorii la întreţinere nu vor mai fi supăraţi pe duşul devenit inutil

 Timp de câteva zile, gălăţenii cu cele mai mari datorii la întreţinere nu vor mai fi supăraţi pe duşul devenit inutil

 Conducerea Apaterm speră că măsura va fi interpretată ca un gest de bunăvoinţă şi va avea drept rezultat creşterea încasărilor societăţii astfel încât din data de 9 decembrie să nu sisteze din nou furnizarea.

Conducerea societăţii locale de termoficare Apaterm SA a decis ca în perioada sărbătorilor de iarnă să furnizeze apă caldă menjeră chiar şi asociaţiilor de proprietari care nu au mai achitat facturile pentru acest serviciu de ani de zile.

„Chiar dacă dificultăţile financiare cu care se confruntă societatea noastră sunt provocate de gălăţenii care nu plătesc întreţinerea, având în vedere că suntem în perioada sărbătorilor ne-am gândit să reluăm furnizarea şi la asociaţiile la care a fost instituită măsura sistării” a declarat in Mircea Ispas, directorul de producţie al SC Apaterm SA

Aşadar, în perioada 22 decembrie 2011 – 9 ianuarie 2012, se va livra apă caldă menajeră pentru 46 de blocuri şi 33 de scări la care acest serviciu a fost sistat, din cauza datoriilor neachitate.

„Sigur că ne-am dori ca după sărbători să nu mai recurgem la sistarea furnizării dar pentru asta ar fi nevoie de un gest de bunăvoinţă şi de un efor financiar şi din partea datornicilor”, a mai spus Mircea Ispas.”

ŞI LA PLOIEŞTI, ÎN IANUARIE 2012 ERAU BLOCURI OPRITE ŞI DATORII MARI ALE ASOCIAŢIILOR.SUTE DE CETĂŢENI NU AU AVUT ENEREGIE TERMICĂ NICI MĂCAR DE SĂRBĂTORI.LA FOCŞANI ACEST LUCRU NU S-A ÎNTÂMPLAT, DAR FĂRĂ PLATA FACTURILOR ÎN CELE PESTE 50 DE ZILE PÂNĂ LA CALCULUL DE MAJORĂRI, RISCUL ESTE FOARTE MARE, DEOARECE NOI TREBUIE SĂ ACHITĂM GAZUL ÎN 15 ZILE DUPĂ EMITEREA FACTURII DE ENERGIE TERMICĂ, ÎN CONFORMITATE CU LEGEA ŞI CONTRACTELE CADRU EMISE DE ANRSC.

“Sute de ploieșteni au intrat în noul an… debranşaţi (Adevărul-Ploieşti)

3 ianuarie 2012, 09:25 |  Autor: Alex Călinoiu | 

În blocul de pe Cosminele nu este apă caldă încă din luna iunie. Foto Alex Policală

Ploiești

În blocul de pe Cosminele nu este apă caldă încă din luna iunie. (Foto Alex Policală)

 Zeci de familii de ploieşteni au sărbătorit Crăciunul şi Revelionul în frig, din cauza datoriilor acumulate de asociaţiile de proprietari.

Sărbătorile de iarnă n-au fost deloc plăcute pentru câteva zeci de familii din Ploieşti, care au petrecut ultimele zile ale anului fără căldură şi apă caldă. Când alţii făceau ultimele pregătiri pentru Revelion sau încercau să mai prindă câteva ore de somn înainte de o noapte albă, debranşaţii făceau ture de la aragaz la cadă cu oalele de apă încălzită sau căutau cea mai bună poziţie pentru radiatoarele electrice, încât „raza” de căldură să acopere cât mai mult din încăpere. De Crăciun, prima lor grijă n-a fost să caute cadouri sub pom, ci să pornească pentru câteva ore reşoul, cât să se-asigure că temperatura din casă e mai mare ca afară.

Sărbătoarea cărăuşilor de cratiţe

În Ploieşti, în momentul de faţă, zece blocuri sunt debranşate de la căldură din cauza datoriilor acumulate la operatorul sistemului centralizat de termoficare. Acestea au avut restanţele cele mai mari, numărul asociaţiilor care nu sunt la zi cu banii fiind unul foarte ridicat. Aproape 400 de asociaţii de proprietari au datorii la Dalkia Termo Prahova, potrivit datelor deţinute de Uniunea Asociaţiilor de Proprietari.Valoarea totală a restanţelor se apropie de 700.000 de lei. Numai cele 10 imobile debranşate au, împreună, peste 134.000 de lei de achitat, conform calculelor efectuate la începutul lunii decembrie. În această situaţie s-a ajuns din cauza restanţierilor din aceste blocuri, dar, în unele cazuri, şi a persoanelor desemnate să încaseze banii. În ultimii ani, mai mulţi administratori de bloc şi preşedinţi de asociaţii au dispărut cu banii contribuabililor, lăsând „găuri” de câteva sute de mii de lei. Conform legii, asociaţia trebuie să-i dea pe mâna organelor de anchetă şi, ulterior, după finalizarea cercetărilor, să se îndrepte împotriva lor în instanţă pentru a-şi recupera banii. Până atunci, însă, furnizorii de utilităţi au „prostul obicei” de a cere banii din urmă, pe care asociaţiile n-au de unde să-i mai scoată.

Ce să le faci restanţerilor?

În blocurile respective sunt 236 de apartamente şi garsoniere. Acolo unde imobilele au fost debranşate cu mai multe luni în urmă, mai bine de jumătate dintre proprietari au apucat să-şi instaleze centrale termice. În schimb, în blocurile recent tăiate de la sistemul centralizat, vestea debranşării i-a prins nepregătiţi pe cei mai mulţi.

„Suntem fără apă caldă din iunie şi fără căldură din octombrie. Am un radiator electric pe care-l folosesc ca să nu îngheţ, iar apa o încălzesc la aragaz. Pe scară mai sunt opt familii fără centrale termice, printre care şi noi. E neplăcut, parcă n-am simţit că-s sărbătorile. Pe restanţieri în ocolesc, am încercat să discut cu ei de câteva ori şi de fiecare dată mi-au zis acelaşi lucru, că n-au bani”, ne-a mărturisit Niţă Gârbă, un locatar de pe Cosminele.

„Şitiţi cum se spune, cum începi anul, aşa o să-l ai. Noi am avut un sfârşit de an 2011 foarte prost şi, în condiţiile astea, nici 2012 n-are cum să înceapă bine. Ne încălzim la radiator la sau la aragaz. Mi-e groază cât o să am de plătit la gaze în ianuarie. Cărăm apă într-o cratiţă, umplem cada până la jumătate şi ne spălăm în aceeaşi apă. Dacă am sta să încălzim pentru fiecare în parte, am pierde jumătate din zi”, a povestit şi Toma Scărlătescu, un alt locatar care-a avut de suferit din cauza restanţierilor de pe scară.

Cele zece imobile debranşate sunt bl. 86, de garsoniere, de pe strada Târgoviştei, bl. 180 B de pe Cosminele, bl. 62 D de pe Râşnovenilor, bl. M13 de pe Arhip Nicolae, bl. 15B1 de pe B-dul Republicii, bl. 20 de pe strada Erou Moldoveanu Marian, bl. 2 de pe Frăţiei, 133H de pe Făcliei, 67bis de pe Înfrăţirii şi 120F de pe Malu Roşu.

„Absențele” administratorilor, controlate pe internet

PROPUNERE

Mulți ploieșteni, mai ales cei „pățiți”, spun că este necesar un control mult mai mare din partea proprietarilor asupra modului în care sunt cheltuiți banii asociațiilor. Mai ales după cazurile în care administratorii și președinții au plecat cu banii oamenilor, ploieștenii s-au arătat de acord cu ideea monitorizării cheltuielilor către furnizorii de utilităţi. Aşa cum părinţii vor putea urmări pe internet notele şi absenţele copiilor, la fel ar trebui să existe, spun debranşaţii, un portal informatic unde proprietarul să primească o parolă şi să poată urmări, în timp real, gradul de datorii al asociaţiei sale.

Multe dintre asociaţiile debranşate în ultimii ani ar fi scăpat mult mai ieftin dacă ar fi observat din timp că administratorii sustrag fonduri sau că anumiţi vecini consumă fără să plătească.

„Este o idee foarte bună, ar trebui să existe o platformă pe care să o poată accesa tot ploieşteanul, pe care furnizorii s-o actualizeze constant. Nu numai Dalkia, ci şi operatorii de apă rece, gaze sau lumină. Avem încredere în administratorul nostru, dar în câţiva dintre vecini nu prea poţi să-ţi pui baza, aşa că un sistem de control de acest gen le-ar putea permite celor care sunt cu banii la zi şi de bună credinţă să ştie din timp la ce să se aştepte, nu să să trezească în prag de iarnă că nu vor avea apă caldă sau rece din cauza unor datorii despre care nu ştiau că există”, a fost de părere ploieşteanul Toma Scărlătescu.

Unul dintre cele mai mari cazuri de delapidare s-a petrecut în cartierul malu Roşu, unde o asociaţie compusă din mai multe blocuri a fost lăsată de preşedintele Ilieş cu o „gaură” de peste 100.000 de euro. „Noua administratoră ne-a obligat să plătim, încă o dată, din urmă. Am avut apa caldă şi căldura oprite. Când au văzut oamenii că începe sezonul de încălzire şi riscăm să rămânem în frig, au plătit, de frică. Am avut căldura oprită, dar acum s-a remediat”, ne-a povestit Elisabeta Alexandru, locatară în blocul 44, de pe strada Troienelor, din Malu Roşu.”

Posted on iulie 24th, 2012 by jonel-it  |  Comentarii oprite

CE NU VI SE SPUNE CÂND ACHIZIŢIONAŢI O CENTRALĂ DE APARTAMENT (www.9am.ro)

Achizitionarea unei centrale de apartament nu este solutia perfecta imaginata de romani pentru incalzirea locuintelor, a explicat profesorul Aureliu Leca, seful catedrei UNESCO la universitatea Politehnica Bucuresti, prezent la conferinta Sistemele centralizate de termoficare si eficienta energetica – 2 mize majore pentru viitorul Romaniei.

“Am observat tendinta tot mai pronuntata a populatiei de a se debransa de la sistemul de termoficare centralizat. Din pacate comerciantii de centrale de apartament nu le spun clientilor toata povestea. Anul viitor pretul la gaze naturale va creste. Acesta a fost mentinut artificial in ultimii ani, iar in 2013 tratatul de la Kyoto care reglementeaza nivelul de emisii de carbon va inceta, ceea ce din nou va duce la scumpirea gazelor naturale. In plus, centralele de apartament produc un exces de poluare, iar aceasta merge in contradictie cu directivele europene privind elaborarea unui model sustenabil de aprovizionare de caldura si curent, care sa nu aiba un impact major asupra mediului”, argumenteaza Aureliu Leca

El a specificat ca romanii nu au o strategie energetica nationala privind alimentarea oraselor cu caldura si energie. Sistemele de alimentare centralizate cu energie termica (CET) au fost lasate sa functioneze din inertie, iar in timp au acumulat multe probleme de ordin tehnic, economic si de impact asupra mediului, astfel incat in prezent au ajuns o problema sociala de mare amploare.

“Incalzirea centralizata si sursele de caldura se gasesc in cea mai proasta situatie. Dupa 1990, guvernele s-au preocupat mai ales de protectia sociala si nu de pierderile energetice si financiare din sectorul incalzirii centralizate si al cogenerarii”, declara Aureliu Leca la un seminar in urma cu cativa ani.

In aceste conditii a existat o politica oficiala de incurajare a debransarilor. Aureliu Leca argumenteaza ca cea mai buna metoda de reabilitare a CET-urilor ramane delegarea administrarii lor catre operatorii privati.

Autoritatile locale raman proprietarii CET-urilor, insa operatorii privati incaseaza facturile populatiei, mentinand fiabilitatea sistemului prin investitii repetate.

Posted on iulie 24th, 2012 by jonel-it  |  Comentarii oprite

DEBITORI MARI:ASOCIAŢIILE ÎN FACTURARE COMUNĂ

Aşa cum se întâmplă de mai mulţi ani, asociaţiile în facturare comună înregistrează datorii mari , neachitate la scadenţă.Am începuzt din nou o acţiune de verificare a debitelor şi de înştiinţare a populaţiei prin lipirea unor afişe la fiecare scară de bloc, prin care le comunicăm datoriile asociaţiei din care fac parte.

  Sunt blocuri la care nici măcar nu se afişează listele de plată pe fiecare apartament până la data scadenţei.

Trei probleme sunt generale în administrarea asociaţiilor în facturare comună, aşa cum au rezultat ele în urma punctajelor făcute după oprirea scărilor cu datorii mari, în vara trecută:

1. Mărirea nejustificată a penalităţilor aplicate debitorilor de către administrator.

Pentru cei mai mari debitori am solicitat fişele de calcul, pentru a verifica dacă sunt corecte. ENET aplică penalităţi de întârziere de 0,04% , în timp ce mai toţi administratorii calculează penalităţi cu 0,2% pe zi de întârziere, maxim admis prin Legea 230/2007 a asociaţiilor de proprietari, fără însă a limita penalităţile la nivelul debitului de preţ pentru care le calculează.Nu ştim dacă au hotărâri ale asociaţiei care să permită acest procent al penalităţilor, pentru că nu le-au prezentat. Nelimitarea penalităţilor contravine legislaţiei în vigoare, care spune că valoarea penalităţilor nu trebuie să depăşească suma la care s-au aplicat, deci implicit a debitului lunar al fiecărui proprietar debitor.

2.Posibilitatea mascării, prin penalităţi supraevaluate şi debite alocate unor locatari ce nu mai locuiesc în bloc, a unor eventuale lipsuri  importante în gestiunea asociaţiei.   

3.Incorecta defalcare a consumurilor şi sumelor pe apartamente, fără cheltuieli pentru spaţiile comune alocate tuturor apartamentelor şi fără hotărâri ale adunărilor generale ale asociaţiilor care să permită acest lucru, cu acceptul proprietarilor branşaţi la ENET.

4.Modalitatea incorectă şi inechitabilă de achitare a furnizorilor, prin care se plătesc prioritar orice alte utilităţi şi de multe ori chiar şi  debitele către alţi furnizori pentru proprietarii debranşaţi de la energie termică, sub justificarea că acele utilităţi sunt prioritare deoarece neplata lor duce automat în 30 de zile la întreruperea lor, în vreme ce ENET este privit ca având obligaţii de tip social către populaţie.

5.Acţionarea cu întârziere mare în instanţă, mergând până la prescrierea debitelor unor proprietari şi imposibilitatea plăţii lor către ENET, deoarece sentinţele obţinute nu se pun în executare.

Ne-am adresat administraţiei locale, cu rugămintea de a dispune cât mai urgent  controale asupra asociaţiilor cu probleme, aceasta dispoziţie fiind în sarcinile Primăriei (derivat din art.54 şi 55, Legea 230/2007, art.57şi 59 din HG 1588/2007), cu eventualele urmări necesare, funcţie de situaţia găsită (sesizarea organelor abilitate împotriva administratorilor care fraudează asociaţiilre, pentru recuperarea eventualelor prejudicii rezultate, expertiza pentru repunerea debitelor, revocarea atestatelor de administrator dacă se vor constata nereguli mari).Vom face şi solicitarea unei verificări către DGFP Vrancea privind respectarea regimului gestionării valorilor băneşti în cadrul asociaţiilor şi la ITM Vrancea referitoare la respectarea obligaţiilor administratorilor ca salariaţi ai asociaţiilor şi documentelor de angajare a acestora pe funcţie ce presupune mânuirea şi gestionarea de valori.

       Menţionăm că am propus întotdeauna cetăţenilor trecerea în facturare individuală şi am simplificat formalităţile de trecere în facturare individuală, dar deocamdată numai o parte dintre aceste scări de bloc au acceptat acest lucru, majoritatea rămânând în gestionarea aceloraşi administratori, deşi s-au transmis în cutia poştală, fiecărui proprietar, problemele rezultate.În continuare asociaţiile în facturare comună reprezentând cca.25% dintre consumatori au datorii mai mari sau egale cu restul de 75% dintre consumatori aflaţi în facturare individuală.

Posted on mai 14th, 2012 by jonel-it  |  Comentarii oprite

Referitor la facturile lunii februarie 2012

  Luna februarie 2012 a fost una de excepţie, datorită faptului că peste creşterile importante ale consumului ca urmare a temperaturilor extrem de scăzute ( peste 15 zile succesive cu temperaturi nocturne constante mai mici de -10 grade Celsius) s-a suprapus şi mărirea preţului local de facturare la populaţie de la 203,20 lei la 285 lei pe gigacalorie.Astfel, media creşterilor cumulate, din care 40% se datorează creşterii preţului, este între 48 şi peste 100%.

Cauzele creşterii preţului nu le putem analiza, aceasta nefiind decizia noastră.

Cauzele creşterii consumurilor, uneori neaşteptat de mult, sunt foarte complexe şi specifice fiecărui condominiu.Astfel consumul într-o lună atât de geroasă poate fi foarte mare din următoarele motive, uneori cumulate:

-clădiri neizolate termic ( inexistenţa unor acoperişuri sau izolaţii termice necorespunzătoare ale ultimului etaj, tencuială exterioară sumară, faţade doar îmbunătăţite estetic nu şi anvelopate corespunzător cu izolaţie de 6-8 cm grosime, lemnărie veche şi deteriorată care nu izolează corespunzător, uşi de intrare în bloc foarte vechi, deteriorate care practic nici nu stau închise, parter înalt pentru spaţii comerciale care au fost închise pe timpul iernii şi neîncălzite, etc.);

-ţevi în subsol complet neizolate, foarte vechi, corodate, în subsoluri inundate, în care ţevile de căldură stau uneori complet în apă rece sau chiar îngheţată;

-existenţa pe scara blocului şi în uscătoare debarale, alte spaţii închise în folosul unor anumiţi proprietari, a unor corpuri de încălzire pentru al căror consum comun nu plătesc nici cei care utilizează aceste spaţii şi nici cei debranşaţi ( în cazul în care, conform hotărârii asociaţiilor din care aceştia fac parte, nu se calculează cota de cheltuieli pentru spaţii comune şi cei branşaţi la ENET suportă întregul consum)-toate acestea ar trebui verificate de asociaţie şi puse la plată comună sau strict celor care beneficiază de ele, care de multe ori au deja centrală în apartamentele lor;

-existenţa unor ţevi neizolate de încălzire, care traversează vertical apartamente debranşate, unele fără nicio altă sursă de încălzire sau cu căldura oprită, chiar nelocuite (deoarece legislaţia în vigoare admite la debranşare inclusiv încălzirea alternativă cu calorifere electrice, ceea ce de regulă nu se practică în realitate, această variantă fiind cea mai costisitoare dintre toate);  

-un număr mare de apartamente debranşate în condominiu, multe dintre ele cu încălzirea complet oprită, ceea ce scade temperatura pereţilor exteriori şi interiori şi produce un consum compensatoriu mare apartamentelor locuite, indiferent de forma de încălzire ( cu cât sunt mai multe apartamente nelocuite, nu numai debranşate, cu atât creşte consumul celorlalţi);

-oprirea completa a încălzirii  în apartamente cu centrală, din robineţii termostataţi sau gigacalorimetre la subsol, pentru perioada zilei, perioadă în care proprietarii sunt la serviciu, iar după sosirea acestora mărirea temperaturilor pentru încălzire rapidă, ceea ce duce la un consum mai mare decât cel normal, linear, constant, pentru atingerea temperaturii de confort, după ce pereţii s-au răcit în cursul zilei;

-faptul că nu se citesc la fiecare sfârşit de lună repartitoarele de încălzire, în condominiile care au montate astfel de aparate de măsură, ceea ce conduce la declararea unor indici nereali ( sunt blocuri cu repartitoare în care apartamente similare ca suprafaţă au avut consumuri de la 0,6 la 3,8 gigacalorii);

-deteriorarea voită a repartitoarelor, chiar scoaterea lor în unele cazuri pentru o perioadă de timp în scopul diminuării facturii prin fraudarea colocatarilor, fără ca prestatorii de servicii de citire să sesizeze asociaţia asupra unor anomalii vădite, de consumuri foarte mult sub medie, pe care nu avem dreptul legal să le corectăm noi sau să le sesizăm celor îndreptăţi;

-faptul că, deşi repartitoarele sunt eficiente şi corecte pentru gestionarea consumului în blocuri în care majoritatea apartamentelor sunt branşate la sistemul centralizat- de aceea se specifică obligativitatea montării pentru cel puţin 80% din apartamente în bloc-, au apărut situaţii ciudate în care au mai rămas branşate la noi 3-4 apartamente din scara de bloc şi acestea au repartitoare, care de fapt nu mai înregistrează realitatea, iar coeficienţii de împărţire a consumului nu mai sunt eficienţi;

-situaţii asupra cărora nu avem încă o certitudine, dar credem că există, în care blocul nu mai are un prestator de servicii pentru citiri de repartitoare, iar consumurile le împarte administratorul aplicând regula de trei simplă funcţie de punctele înregistrate pe repartitoare, metodă incorectă pentru punerea la plată, deoarece softul specializat utilizează nişte corecţii în funcţie de o serie de criterii;

-situaţii în care proprietarii au intuit creşterea preţurilor şi au declarat în avans un număr de puncte mult mai mare în decembrie şi ianuarie, pentru februarie declarând citirea corectă, cu consumuri infime faţă de alte apartamente cu proprietari corecţi;

-situaţii în care unii proprietari au declarat şi pentru luna februarie consum număr foarte mic de puncte şi care vor face reglarea în martie, revenindu-le cantităţi mai mici, deoarece consumul blocului este mult mai mic ( toate acestea vând drept cauză faptul că nu se citesc repartitoarele în fiecare lună);

     În general blocurile care au înregistrat consumuri foarte mari în luna februarie 2012, aveau consumuri mari şi în lunile anterioare, dar preţul fiind cu 40% mai mic şi facturile erau mai mici ca valoare.

     Chiar şi în cazul unor apartamente în blocuri cu peste 80% debranşaţi, situaţia nu este identică.Astfel:

-cazul prezentat în Ziarul de Vrancea, privind un singur apartament de 75 de mp rămas branşat într-un bloc, care are un consum ( de fapt consumul scării de bloc în întregime, citi pe gigacalorimetru perfect funcţional) de 9 gcal în februarie, cu 45% mai mare decât în ianuarie, când consumul a fost oricum de 6,5 gcal. Acel proprietar a avut facturi de cca.1.400 lei şi în lunile anterioare, iar ENET nu se poate amesteca în interiorul blocului.Nu putem şti care mai este situaţia apartamentelor debranşate în timp, care este situaţia subsolului, în care toate ţevile de pe tronsoanele blocului funcţionează, poate cu pierderi majore, iar de plătit plăteşte numai proprietarul rămas branşat la ENET, deşi acestea încălzesc practic întreg condominiul într-o oarecare măsură.Nu putem nici măcar să-l debranşăm noi sau să-l sfătuim să se debranşeze, aceasta fiind o opţiune personală a fiecărui cetăţean.Dacă va avea debite neachitate la finalul sezonului de încălzire ( în acest moment înregistrând numai cca.2 luni întârziere la plată) vom debranşa blocul, temporar, până la achitarea acestora.Nu înţelegem nici noi cum de acest proprietar acceptă o asemenea situaţie, dar nu e un caz singular.Mai sunt astfel de situaţii, în care alte motivaţii familiale primează şi proprietarii respectivi, în discuţiile purtate, au afirmat că nu doresc să se debranşeze şi achită facturile, deci nu-i putem debranşa.

-există un alt caz de apartament singur branşat într-un condominiu, al cărui consum a crescut în februarie faţă de ianuarie cu numai 9%, consum citit pe gigacalorimetrul blocului, suportat integral de acest proprietar, ceea ce înseamnă că acolo consumul a fost atent urmărit şi gestionat.Situaţia e identică, nu putem debranşa fără solicitare apartamentul respectiv, al cărui proprietar susţine că vrea să-l vândă branşat la ENET şi , până acum, a achitat facturile.

      Pentru aceste apartamente, desigur că ar fi necesară din partea proprietarilor o  analiză asupra consumului şi o asumarea unei decizii care să-i avantajeze, dar nu o putem lua noi în locul lor, atât timp cât achită consumul, indiferent cât de mare e acesta, deoarece este ilegal.

  În multe cazuri situaţiile provin din neînţelegerea faptului că un condominiu este ca o casă cu mai multe camere, în care contează tot ce se întâmplă, din punct de vedere energetic, în fiecare dintre ele.Sunt proprietari care ar dori să poată aduce îmbunătăţiri sistemului de încălzire din interiorul blocului, dar care se lovesc de indiferenţa sau de sărăcia vecinilor şi se lasă păgubaşi, montându-şi centrală de apartament, iar noi pierdem un consumator bun-platnic.În timp şi cu centrală consumul este tot mare, pentru că nu s-au luat măsuri pentru reducerea pierderilor în clădire sau prin transfer de căldură către apartamente debranşate şi neîncălzite, dar preţul gazului nefiind încă adus la cota reală, pare încă avantajos.În 2013 când va începe mărirea preţului gazelor pentru populaţie şi apoi liberalizarea acestuia situaţia se va schimba.

    Există o singură certitudine: energia nu va mai fi ieftină, indiferent de forma producerii ei.Acest lucru s-a demonstrat deja în ţările occidentale cu condiţii climatice asemănătoare cu ale noastre, unde valoarea facturii este relativ apropiată, diferenţele fiind de cel mult 10% între sistemul centralizat şi încălzirea individuală indiferent de ce tip este aceasta, în condiţiile în care sistemele centralizate modernizate asigură utilizarea eficientă a combustibililor şi oferă un confort similar fără ca proprietarul să mai aibă şi alte griji legate de mentenanţă, aprovizionarea cu combustibili, protejarea mediului, etc..

Posted on martie 26th, 2012 by jonel-it  |  Comentarii oprite